header2

ثبت محوطه‌های تاریخی در فهرست میراث جهانی مزایای مختلفی دارد. جهانی شدن یک اثر فارغ از حفاظت و نگهداری آن اثر بر جنبه های اقتصادی ، فرهنگی و معرفی اثر تاثیر مستقیم دارد. به طور کلی مزایای ثبت جهانی یک اثر را می‌توان در قالب ارتقا و بهبود به هشت گروه دسته‌بندی کرد؛1. مشارکت علمی عملی2.سرمایه‌اجتماعی3. افتخارملی4.کمک‌های مالی و وام‌های مشخصه5.حفاظت از آثار6.آموزش7.باززنده‌سازی و اصلاح شرایط موجود8. گردشگری در کنار این دسته بندی ها می توان اعزام کارشناسان متخصص به محوطه ها؛ دریافت کمک های بین المللی و وام های بلا عوض را نیز اضافه کرد.ثبت یک اثر جهانی نوعی تبلیغ برای مقصد به حساب می‌آید و متولیان کشورها سعی می‌کنند برای جذب گردشگران بیشتر به آن منطقه زیر ساخت‌های لازم از جمله راه‌های دسترسی، ارتباطی ، حمل و نقل جاده‌ای ریلی، هوایی، مراکز اقامتی، پذیرایی را به نحو احسن تکمیل و آماده کنند.اماکارکرد اصلی ثبت جهانی آثار که بسیاری از سیاستمداران را علاقه مند به این موضوع می کند بعد از گردشگری این است تا ثابت کنند کشورشان کشوری ریشه دار است و در تاسیس تاریخ بشریت نقش داشته است. اما؛ گردشگری و درآمد زایی مهمترین منفعت از ثبت آثار جهانی است. بویژه برای جامعه محلی که بالاترین سهم را می‌تواند از ثبت جهانی یک اثر داشته باشد و با سرریز شدن گردشگران به بهبود اقتصادی دست می‌یابد و برای فروش محصولات منطقه خودکسب و کارهای کوچک را شکل می دهد.

پرونده کاروانسراهای ایران در نیمه دوم دهه 1390 بعد از ثبت جهانی باغ ها و قنات های ایران شروع و در سالهای 1397 و 1398 رسما به دفتر سازمان ملل متحد ( یونسکو ) ارائه گردید و سرانجام در قالب 54 کاروانسرای ایرانی از 24 استان در چهل‌و پنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو که از ۱۹ شهریور به میزبانی ریاض؛ پایتخت عربستان سعودی مطرح و در جلسه بعد ازظهر 26 / 6 /1402 به ثبت جهانی رسید. سهم استان اصفهان از این پرونده 9 کاروانسرا است که دو کاروانسرای آن در شهرستان شاهین شهر و میمه (کاروانسراهای گز برخوار و چاله سیاه یا جهاد آباد ) با ویژگی های منحصر به فرد قرار دارد.

ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای ایرانی با قدمتی از دوران باستان تا قاجاریه، بیانگر هنر معماری و فرهنگی نیاکان ما بوده است، چرا که کاروانسراها مهم‌ترین زمینه برای ارتقای گفت‌وگو، تعامل مسافران، اقوام، ادیان و ملل مختلف در ادوار تاریخی و زمینه ای برای توسعه و دانش بشری به عنوان مکانی برای زیست افراد مختلف، بازرگانان، تجار، مسافران، زائران خانه خدا و عتبات در زمانه ای که مسیرهای مواصلاتی و رفت و آمدها بس دشوار و سخت بوده است.
از این رو شهرداری و شورای اسلامی شهر گز برخوار با حمایت های نماینده محترم مجلس و فرماندار محترم شهرستان و دیگر ظرفیت های استانی و ملی، تمام سعی و تلاش خود را در راستای معرفی هرچه بهتر آثار تاریخی شهر و بازسازی و احیاء آنها به عمل خواهد آورد تا با استفاده از این ظرفیت جهانی بتواند رشد اقتصادی و توسعه شهری را داشته باشد.

 

ابوالفضل آقاجانی جزی رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر گز برخوار